رانت و امتیاز‌های طلایی واردات چای به ناحق به افراد خاص داده می‌شود

رانت و امتیاز‌های طلایی واردات چای به ناحق به افراد خاص داده می‌شود
شهریور 19, 1402
34 بازدید

رانت و امتیاز‌های طلایی واردات چای به ناحق به افراد خاص داده می‌شود نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه ما باید در حوزه واردات، شفافیت را به حد اعلاء برسانیم گفت: باید جلوی رانت و امتیاز‌های طلایی واردات چای که به ناحق به افراد یا فردی خاص […]

رانت و امتیاز‌های طلایی واردات چای به ناحق به افراد خاص داده می‌شود

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه ما باید در حوزه واردات، شفافیت را به حد اعلاء برسانیم گفت: باید جلوی رانت و امتیاز‌های طلایی واردات چای که به ناحق به افراد یا فردی خاص سپرده می‌شود را بگیریم.

دکتر علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه توانای خبرگزاری فارس با اشاره به بررسی مسائل حوزه تولید، صادرات و واردات چای در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، گفت: در کشور سالانه حدود ۹۰ هزار تن چای نیاز داریم که از این رقم تقریباً ۲۵ تا ۳۰ تن، تولید داخلی است و مابقی نیاز کشور در حوزه چای را با واردات تکمیل می‌کنیم.

وی با تاکید بر حل مشکلات تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان برای افزایش تولید چای در داخل کشور، افزود: باید یک تناسبی بین واردات چای و تولید داخلی که در کشور داریم اتفاق بیفتد، کمیسیون کشاورزی بر این اصرار است که حتماً تولید چای را در داخل کشور تقویت کند و وزارت جهاد کشاورزی یک برنامه مدونی را برای حمایت تولید و افزایش بهره‌وری در حوزه تولید چای داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید مشکلات تولیدکنند‌گان را برطرف و حمایت کنیم، با دادن تسهیلات به موقع به باغداران، خرید به موقع محصول آن‌ها در حوزه چای و باغداران، انگیزه و فعالیت تولید کننده چای را برای افزایش تولید بیشتر کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: به سبب اهمیت تولید داخلی با توجه به حمایت و تقویت تولید داخل کشور، وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کردیم که حتماً این فعالیت را حمایت کند و همچنین کمیسیون کشاورزی برای کمک به وزارت جهاد کشاورزی آماده همکاری است.

وی با اشاره به موضوع واردات چای کشور، گفت: اتفاقی که در موضوع واردات چای رخ داده است، این است که روند میزان واردات چای در پنج سال گذشته یک عدد ثابت بوده است، یک باره سال گذشته این عدد ثابت در حوزه ثبت سفارش واردات با چیزی که تحویل گرفته می‌شود به اسم واردات چای تغییری پیدا می‌کند. این تغییر نا‌گهانی برایمان سوال می‌شود.

نماینده مردم کرج در مجلس بیان کرد: برای کشف موضوع تغییر رقم ثابت واردات چای، دیوان محاسبات، بازرسان بازرسی و مجموعه‌های مربوطه را موظف کردیم؛ بررسی‌های بیشتر را در این زمینه انجام دهند و گزارش لازم را به کمیسیون کشاورزی ارائه دهند تا با مدیران و افراد خاصی که در امور واردات چای کوتاهی و سهل انگاری کردند برخورد شود.

دانشیار دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: ما باید در حوزه واردات کشور شفافیت را به حد اعلاء برسانیم و جلوی رانت و امتیاز‌های طلایی که به ناحق به افراد یا فردی خاص سپرده می‌شود را بگیریم تا بتوانیم کنترل فساد‌های احتمالی را داشته باشیم و به واسطه شفافیت سازی امید مردم را به دولت و مجلس اضافه کنیم.

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , ,